خواص شاه توت

فواید و خواص شگفت انگیز شاه توت برای سلامتی و زیبایی

 

خواص شاه توت

خواص شاه توت


شاه توت (به انگلیسی : Black mulberry) منبع ویتامین C بوده، برای درمان کم خونی، جلوگیری از پوسیدگی دندان و سلامت و زیبایی پوست مفید می باشد.

تابستان که می‌آید، هیچ خوراکی‌ای دلچسب‌تر از خوردن میوه و آبمیوه نیست. اگر این میوه کمی طعم ترش هم داشته باشد که چه بهتر؛ عطش را برطرف کرده و مانع گرمازدگی و حالت تهوع می‌شود. یکی از این میوه‌ها، شاه میوه فصل تابستان است. شاتوت هم آبدار است و هم طعم ترش خاصی دارد. این میوه فواید دیگری هم دارد که بهتر است در گرمای تابستان امسال و البته بعد از افطار حتما کمی از آن بخورید.

بررسی پژوهشگران مرکز تحقیقات تغذیه‌ای آمریکا نشان می‌دهد شاتوت در بین ۴۲ نوع میوه که دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی است، درصدر قرار دارد. بنابراین یکی از مهم‌ترین خوراکی‌ها برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها بویژه سرطان دستگاه گوارش است. این پژوهشگران خاصیت آنتی‌اکسیدانی این خوراکی را ۱۰۰ در نظر گرفته و معتقدند میزان این ویژگی در دیگر میوه‌ها را باید با شاتوت سنجید.

شاتوت حاوی یکی از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها یعنی آنتوسیانین است. این آنتی‌اکسیدان در دیگر میوه‌های بنفش مانند انگور و آلوی سیاه هم وجود دارد. وجود آنتی‌اکسیدان‌های گوناگون در شاتوت – شاخص جذب رادیکال‌های آزاد – یکی از شاخص‌های سنجش تاثیر خوراکی‌ها در جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها، را به ۵۳۶۰ رسانده است. این عدد بالاترین شاخص جذب رادیکال‌های آزاد در یک خوراکی است. علاوه بر آنتوسیانین، این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های دیگری مانند گالیک اسید، الاژیک اسید، اسید سینامیک و دو آنتی‌اکسیدان معروف یعنی ویتامین A و C است.

شاتوت، داروی ضدتهوع
گرمای تابستان باعث رسیدن بسیاری از میوه‌ها، سبزی‌ها و صیفی‌ها می‌شود. بنابراین باید خوشحال باشیم که گرمای تابستان وجود دارد. اما گاهی این گرما طاقتمان را طاق می‌کند. اینجاست که عوارض ناشی از آن مانند بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، افت فشار و بی‌حالی و هزار و یک مشکل دیگر سرو کله‌اش پیدا می‌شود.
شاه توت ترش است. بنابراین خوردن چند عدد از آن باعث از بین رفتن حالت تهوع می‌شود. خوردن روزانه نصف فنجان شاتوت، خطر گرمازدگی را کاهش داده و حالت تهوع را کنترل می‌کند. ترشی خاص شاتوت باعث افزایش اشتها نیز می‌شود.

شاتوت، منبع ویتامین C
میوه‌های ترش حاوی ویتامین C هستند و شاتوت هم یکی از همین میوه‌هاست. خوردن شاتوت باعث تامین این ویتامین شده و اثر آنتی‌اکسیدانی آن باعث جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان‌ها می‌شود. این ویتامین ضدالتهاب است. بنابراین خوردن شاتوت باعث کنترل التهاب بویژه التهاب پوستی ناشی از گرمای تابستان می‌شود.

شاتوت، ویژه سلامت پوست
یکی از عوارض گرمای تابستان، التهاب پوست و افزایش خطر ابتلا به مشکلات پوستی است. اما با خوردن شاتوت یا مالیدن آب شاتوت روی پوست و دریافت ویتامین A موجود در این میوه، التهاب پوستی کنترل شده و خطر ابتلا به مشکلات پوستی کاهش می‌یابد.

شاتوت، میوه ویژه کم‌خون‌ها
این میوه ترش و خوشمزه حاوی مقدار زیادی آهن است. علاوه بر آن ویتامین C نیز دارد. بنابراین خوردن شاتوت به طور همزمان باعث افزایش جذب آهن می‌شود. از این رو خوردن این میوه به افراد کم‌خون توصیه می‌شود.

سلامت پوست با شاه توت
ویتامین C موجود در این میوه باعث جلوگیری از رسوب چربی در دیواره رگ‌ها می‌شود، بنابراین گردش خون را تسهیل کرده و مانع افزایش فشار خون می‌شود. این ویژگی برای افراد مبتلا به این بیماری بسیار مهم است. علاوه بر این، شاتوت حاوی پتاسیم، منیزیم و منگنز است. بنابراین خوردن شاتوت به دلیل پتاسیمی که دارد، وضع فشار خون را کنترل و از طرفی پتاسیم موجود در آن باعث تنظیم عملکرد پمپ سدیم ـ پتاسیم قلب شده و ضربان آن را تنظیم می‌کند.

شاه توت برای مو
شاه توت باعث افزایش تولید ملانین در موهای شما می شود و می تواند رنگ موهای شما را به رنگ طبیعی خود برگرداند. همچنین آب شاه توت نیز به عنوان ماسکی برای افزایش و تقویت رشد موها استفاده می شود.

شاتوت و دندان
دندانپزشکان مصرف مواد غذایی ترش را یکی از دلایل آسیب به مینای دندان می‌دانند، اما این درباره ترشی‌های طبیعی صدق نمی‌کند. این میوه نه‌تنها باعث آسیب به دندان نمی‌شود، بلکه مصرف آن به دلیل کلسیمی که دارد باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان می‌شود.

شاتوت و آفت
در طب قدیم برای درمان زخم‌های دهانی و آفت‌ها، غرغره آب شاتوت تجویز می‌شده است. ویتامین‌های موجود در این میوه به درمان زخم‌های دهانی کمک می‌کند. توصیه می‌شود افرادی که دچار آفت دهانی هستند یک روز درمیان کمی آب شاتوت را غرغره کنند.

شاتوت و عطش
میزان آب این میوه زیاد است. این بار که شاتوت خریدید، به میزان آب باقیمانده در ته ظرف نگاه کنید. کافی است برای رفع عطش یک لیوان آب شاتوت خنک بنوشید؛ البته افرادی که دچار افت فشار هستند، بهتر است کمی شکر داخل آب شاتوت ریخته یا بعد از نوشیدن آن، خرما یا کمی کشمش بخورند تا مشکل افت فشار ناشی از نوشیدن آب شاتوت برطرف شود. بهترین زمان نوشیدن آب شاتوت، در فاصله بین شام تا سحری است.

خواص برگ شاه توت برای درمان دیابت
برگ‌‌های گونه‌‌های شاه توت از دیرباز در ژاپن و کره به عنوان ماده غذایی کاهنده قندخون برای بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اروپا نیز برگ شاه‌توت سیاه برای تحریک تولید انسولین در درمان بیماران دیابتی استفاده می‌شود.

برگ‌‌های شاه‌توت سرشار از اسیدهای آمینه (۲۱٫۰۳درصد پروتئین) ویتامین C و آنتی اکسیدان‌‌هاست. برگ های این توت دارای ترکیباتی همچون برخی آلکالوئید‌‌هاست که باعث مهار فعالیت آنزیم تجزیه کننده دی ساکارید‌‌ها در روده کوچک به نام آلفاگلوکوزیداز می‌شود و به این ترتیب با پیشگیری از تجزیه ناگهانی قندها و کاهش جذب گلوکز به داخل رگهای خونی، سطح گلوکز خون پس از غذا را کاهش می‌دهد.

جالب اینجاست که بر اساس یافته‌‌های محققان، اثرات عصاره برگ شاه توت در کاهش قند خون، شبیه فعالیت داروی ضد دیابتی گلی بنگلامید در بیماران دیابتی ست که محرک تولید انسولین است. نکته مهم دیگر درمورد عصاره برگ این گیاه، تاثیرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی قوی آن است.

توجه داشته باشید برگ درختانی را برای دمنوش استفاده نمایید که حتی المقدور ارگانیک باشند. یعنی از سموم شیمیایی بر روی آنها استفاده نشده باشد یا آنها را به خوبی شسته و سپس استفاده نمایید. ترجیحا در این مورد حتما با پزشک خود نیز مشورت نمایید.

پاکسازی کبد با شاه توت
مخلوط میوه های طبیعی مانند توت فرنگی، انواع توت بخصوص شاه توت، آلو سیاه و تمشک همه باعث افزایش سلامت کبد می شوند. بخصوص میوه های با رنگ های قرمز و تیره دارای اسیدهای آلی ارگانیک که سطح قند خون را کاهش می دهند، به شما برای چربی سوزی کمک خواهند کرد و چربی کبد را نیز بطور قابل ملاحظه ای کاهش می دهند.

خواص شاه توت

چند توصیه
شاه‌توت در معرض آ‌لودگی‌‌های مختلفی قرار دارد. این میوه در صورت تماس با فضله پرندگان بر روی درخت ممکن است با میکروب ‌های سالمونلا، ایکولای و انواع ویروس ‌ها و قارچ‌‌ها آلوده شود. مهم ‌تر آنکه اگر یک میوه آلوده داخل ظرفی قرار گیرد، می‌‌تواند تمامی شاه‌توت‌‌های داخل ظرف را آلوده کند.

نکته دیگر سموم دفع آفات است که ممکن است در این محصول استفاده شود. این میوه به دلیل آنکه بدون پوست است و از آنجا که سم مستقیما وارد گوشت این میوه می‌‌شود، اگر فاصله زمانی استفاده از سم تا مصرف میوه رعایت نشود فرد با توجه به نوع سم مصرفی در معرض انواع بیماریهای کبدی و سرطانزا قرار می‌‌گیرد.
بر این اساس بهتر است این میوه را پس از شستشو میل کنید. همچنین اگر شاتوت تازه را بسرعت فریز کنید، مواد مغذی آن بخوبی حفظ میشود.

منبع:

خواص شاه توت

خواص شاه توت

مطالب مشابه

ارسال نظر

0 نظر