درمان آرتروز گردن

راههای کاهش التهابات ناشی از آرتروز گردن

درمان آرتروز گردن

گردن درد یکی از دردهای متداول مردم شده است. عوامل زیادی باعث درد گردن میشوند از جمله آنها بالا رفتن سن که باعث فرسایش مهره های گردن می شود و منجر به آرتروز گردن می شود. روش های درمانی مختلفی برای درمان آرتروز گردن وجود دارد که ما در این مطلب به چند مورد از آنها می پردازیم.آرتروز گردن

آرتروز گردن
آرتروز گردن به درد، کشیدگی و سفتی مهره های گردن گفته می شود که عوارض جدی برای سلامت بدن بههمراه دارد.این مشکل که اغلب به علت افزایش سن و سائیدگی مهره ها رخ می دهد در صورت انجام دقیق مراقبت های درمانی به خوبی کنترل می شود.داروهای خوراکی و درمان های فیزیکی برای درمان این عارضه مفید است.

دلایل بروز آرتروز را در سبک زندگی تان جست وجو کنید
از جمله دلایل بروز آرتروز گردن می توان به سابقه ژنتیکی گردن درد و دردهای استخوانی در خانواده، استعمال دخانیات،دارا بودن مشاغلی که به شدت با حرکت سر و گردن در ارتباط هستند و طی آن فرد مجبور به حمل بارهای سنگین است، افسردگی و اضطراب، آسیب یا صدمه به گردن، داشتن عادت های اشتباه مانند خم کردن گردنبه سمت پایین برای خواندن کتاب، کار با تلفن همراه و رایانه یا رانندگی به مدت طولانی اشاره کرد.

داشتن سردردهای طولانی، احساس بی حسی و ضعف دربازوها، دستها و انگشتان، مشکل در راه رفتن، اسپاسم های عضلانی در گردن وشانه ها از دست دادن تعادل، ضعف دستها و پاها را می توان عواملی برای بروز آرتروز گردن دانست.پزشک معمولاً پساز اینکه بیمار احساس درد در ناحیه گردن داشته باشد با انجام آزمایش های تشخیصی و معاینه گردن، شانه، بازوو حتی پاهای بیمار و در موارد تکمیلی بررسی اسکن تصویری فرد از قبیل تصاویر MRI یا سی تی اسکن،یا عکسبرداری اشعه X می تواند شدت عارضه را شناسایی کند و متناسب با نوع عارضه، سن بیمار، سابقه بیماریهای زمینه ای و جنسیت بیمار شیوه های درمانی را پیشنهاد کند.

آرتروز دقیقا چه بلایی سر گردن می آورد؟
بدن معمولاً همزمان با افزایش سن دچار افت استخوانی و پوکی استخوان می شود، اما این حالت در برخی افرادشدید بوده و در برخی دیگر به صورت خفیف تر رخ می دهد.ستون فقرات بدن انسان از ۲۴ استخوان بهنام مهره ها تشکیل شده که این مهره ها بر روی هم قرار می گیرند و یک کانال تشکیل میدهند.

درون این قالب های استخوانی نخاع بدن انسان قرار می گیرد.گردن دارای هفت مهره کوچک است که از قاعده جمجمه آغازمی شود و به ستون فقرات متصل می شود و مسئول حرکت دادن سر و گردن است.نخاع و اعصاب اطراف آنکه در ستون مهره ها قرار دارند مسئول ارتباط مغز با ماهیچه ها هستند و به این ترتیب دستور حرکت اندام های مختلف بدن ارسال می شود.بر اساس آمارها ابتلا به «اسپوندیلوز گردن» یا همان آرتروز گردن در بیش از۸۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال به چشم می خورد و اغلب با علائمی چون سفتی و درد همراه است.

روش های درمانی
پزشکان ابتدا روش های غیر تهاجمی و غیر جراحی را به بیمار پیشنهاد می کنند که شامل انجام ورزش هایخاص برای تسکین درد و نیز تقویت و کشش عضلات ضعیف شده است.طول این دوره از درمان ها متفاوت استاما به طور کلی بین شش الی هشت هفته به طول می انجامد یا امکان دارد از یک فیزیوتراپیست استفاده شود.
جزئیات بیشتر درباره درمان آرتروز گردن
درمان بیماری آرتروز گردن به روش های مختلفی صورت می گیرد که بسته به نوع و شدت بیماری فرد مراجعه کننده، پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی درمان آرتروز گردن متناسب با نوع و درجه بیماری تجویز می نماید.

روش های مختلفی در درمان آرتروز گردن در پیش گرفته می شود که عبارتند از:

لیزر درمانی پرتوان نسل جدید
لیزر درمانی با لیزرهای پرتوان نسل جدید که انقلابی را در فر ایند کنترل درد ایجاد کرده است. این لیزرها با تمرکز بر بافت هدف و با دوز مناسب که توسط پزشک متخصص طب فیزیکی داده می شود می تواند به شیوه بسیار موثر و سریعی التهاب ناشی از آرتروز گردن را خوابانده و درد را کاهش دهد. همچنین با افزایش ATP سلولی فرایند ترمیم بافتی را تسریع می کند.

درمان دستی ستون فقرات ، مانیپولاسیون یا کایروپراکتیک
درمان های دستی و مانیپولاسیون موجب قرارگیری ستون فقرات در جای صحیح خود می شود و فشار را از روی عصب بر می دارد. در ارتروز ما استخوان سازی و تغییر وضعیت ستون فقرات در حد چند میلی متر را ممکن است در بعضی از مهره ها داشته باشیم که با مانیپولاسیون دستی متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ظرف چند ثانیه می تواند درد بیمار را کاهش دهد.

ازن تراپی یا اوزون درمانی آرتروز گردنبهبود آسیب ایجاد شده در بافت های بدن بستگی به وجود جریان خون در این بافت ها دارد. بافت های بدن برای بازسازی و احیا نیاز به ویتامین، مواد معدنی و اکسیژن مورد نیاز دارند که لازم است تا بوسیله خون در گردش به این بافت ها منتقل شود.

عنصر اکسیژن مهم ترین ماده برای ترمیم بافت های بدن است. ایجاد تورم و التهاب در ناحیه آسیب دیده باعث کاهش جریان خون، و به دنبال آن کاهش اکسیژن و مواد مغذی در این ناحیه می شود. عدم رسیدن اکسیژن به بافت موجب تجمع اسید لاکتیک شده و این امر منجر به درد می شود. در روش اوزون درمانی، علاوه بر اوزون، دارو های ضد التهابی و همچنین ویتامین ها به بافت آسیب دیده تزریق می شود. در این روش به ترتیب زیر عمل میشود:

بی حسی عصب ها توسط بی حسی موضعی
تزریق مواد ضد التهابی که موجب کاهش درد،تورم و التهاب و سپس افزایش جریان خون می شوند.تغذیه بافت ها با استفاده از ویتامین و مواد معدنی و در نتیجه کمک به بازسازی بافتها.پس از تزریق اوزون که یک اکسیژن غیر فعال است بافت، این عنصر به صورت فعال در آمده و باعث اکسیژن رسانی به ناحیه آسیب دیده می شود.تاثیر ازن درمانی از یک تا سه روز پس از انجام تزریق شروع شده و و تا زمان دستیابی به بهبودی، هر یک تا دو هفته این عمل تکرار می شود. روند بهبودی در بیماران بسته به شدت آسیب دیدگی متفاوت است. با این حال بیشتر بیماران به سه تا پنج جلسه درمان نیاز دارند. شایان ذکر است که تزریق اوزون هیچ عوارض جانبی برای بیماران به همراه نداشته و نتایج آن دائمی می باشد.
پیشگیری از بروز آرتروز گردن
برای پیشگیری از بروز آرتروز گردن، در گام اول به باری که حمل می کنید دقت داشته باشید.

نباید کیف یا بارهای سنگین را روی یک دوش بیاندازید، چون این کار باعث به هم زدن تعادل بدن شده و برای گردن مشکل ایجاد می کند. در واقع تحمل وزن زیاد باعث بروز درد، فشار عضلانی و تورتیکولیز یا همان کجی گردنمی شود.

علاوه بر این توصیه می کنیم از خوابیدن روی بالش های بلند بپرهیزید. این مسئله باعث بروز فشار در ناحیه ی مهره های گردن می شود.

از قرار گرفتن طولانی مدت در یک حالت و همچنین از قرار دادن بدن در وضعیت هایی که می تواند باعث ایجاد درد و ناراحتی در گردن شود (بخصوص در حالت خواب که مدت زمان طولانی بدن در یک وضعیت قرار می گیرد) بپرهیزید.

توصیه می شود از بالشت های استاندارد و مناسب برای خوابیدن استفاده کنید.

افرادی که مجبور به انجام فعالیت های جسمی زیاد هستند، باید تا حد امکان از انجام حرکات ناگهانی، تند و شدید بپرهیزند، چون این حرکات شدید، مهره های گردن را تحت فشار قرار می دهد.

برای پیشگیری از آرتروز گردن، ورزش هایی مانند ایروبیک، ورزش های کششی و جلسات ریلکسیشن توصیه می شود.

در حین ورزش حواستان به حرکات باشد و همیشه گردن را صاف نگه دارید. از استرس و فشارهای روحی بپرهیزید.

منبع:درمان آرتروز گردن

درمان آرتروز گردن

مطالب مشابه

ارسال نظر

0 نظر